tirsdag 20. desember 2011

En dæsj og sånn passe

I år ble det tre sorter hos oss; pepperkake, brune pinner og halvmåner. Det finnes ikke en jul uten mor Gerd (min farmor) sine sviskefylte halvmåner, disse tørre småkakene fyllt med seige svisker som klistrer seg til tennene..mmm. Det verste er at jeg er ikke sikker på om de er så gode fordi de er gode på smak, eller fordi de hører julen til. Vel, nå er de bakt og vi tar de med opp til svigers så får vi nok svar på det.


Som jeg allerede har nevnt så er dette er av farmors spesialiteter, så oppskriften har jeg fått av henne. Det herlige med slike oppskrifter er at de er så lite nøyaktige.


Her er et lite utdrag fra oppskriften;


"Ta ca 250 gram mel, men du må nok ha i litt mer"


"Ha i litt konjakk, kanskje en kvart dl" ..vel når det gjelder akkurat konjakken så er det noe som sier meg at det vil merkes hvis det blir for meget.



"Ta 2 ss kremfløte, dette skal piskes til krem" ..lettere sagt enn gjort.


"Kjevle den sånn passe tynn, du vet sånn som en lefsedeig" Sikkert forståelig for de som baker lefser.

...og det beste; "Stek på 180 grader til de er ferdige"


Så var det sviskene som skal kokes med vann og sukker. "Her må du knuse de litt med sleiva mens det koker sånn at de deles" Så jeg spurte om de kanskje var like greit å bare kutte de opp litt før koking. "Ja det var jo skikkelig lurt, jeg skal skrive det ned i oppskriftsboka mi"



Herlige mor Gerd! -men halvmåner ble det, og jaggu smakte det jul og.

1 kommentar: