mandag 28. november 2011

Focaccian over alle focaccia`er!




Når vi skal kose oss så disker jeg ofte opp med Focaccia. Om det er en bedre middag, god frokost eller gjester på besøk så passer det alltid å servere dette brødet. For hva er vel bedre enn denne italienske herligheten med den sprøe skorpen, saftige konsistensen og de syd-europeiske smakene?


Jeg har igjennom flere år testet ut maange ulike oppskrifter, både med durumhvete, honning, grovere meltyper osv osv. Så for noen år siden fant jeg en oppskrift på nettet som var så enkel og lett å lage at siden den gang har jeg KUN sverget til denne. Den er absolutt verdt å prøve og jeg deler den gjerne med deg!


Følg oppskriften og jeg lover deg at du vil lykkes!



Det du trenger er:



1 kg hvetemel

1 pakke fersk gjær

1 liter vann

20 gram salt

Olivenolje

Maldon salt

Løs opp gjær i fingervarmt vann, tilsett så salt. Ha så i mel og kjør dette noen minutter i kjøkkenmaskin. Hvis du skal lage for hånd så er det greit å bruke en bakevisp siden deigen er såpass klissete. Dekk bakebollen med plast og sett til heving ca 30 minutter. Ha bakepapir i en dyp langpanne og hell deigen over. Drypp passe med olivenolje over brødet, og prikk deigen med fingeren. Ha maldon salt over før det stekes midt i ovnen i 20-25 minutter på 250 grader.


Jeg bruker å tilsette oliven, soltørket tomat og tørket timian. Hvis vi virkelig skal kose oss så har jeg fetaost i.



Deigen er klar til heving.



Etter 30 minutter har du en fluffy deig som dette.




Ferdig prikket og med masse gode smaker :)




Klar for servering. Passe gylden og med den særpregne strukturen som gjør Focaccia så utrolig god.


Dersom det skulle bli noe til overs, skjer sjelden her, så frys den gjerne ned. Når du skal servere den igjen så tin den nesten helt, så har du den i ovnen de på svak varme og den er som nybakt.

1 kommentar:

  1. Hei Alice! Har anbefalt bloggen din på min blogg (http://0mnom.com) :)

    SvarSlett